Потребителски аватар
Mario Evstatiev
Потребител
Мнения: 8157
Регистриран: 29 яну 2006 15:58
Местоположение: София

07 фев 2006 09:52

За това от кога "Порше" правят дизайна на "Шкода" не мога да ти отговоря със сигурност. Ще кажа само, че механичната част, която ще се използва при 109Е е проектирана много по рано и е качена на един прототипен локомотив, който ако не се лъжа е с трифазни асинхронни двигатели.
Въпросният прототип представлява ето това:
1.Общ вид и размери
2.Талига
3.Пулт за управление
4.Снимка при излизане от завода
5.Отново в завода - този път ще ще се превърне в 109Е

Също така зная, че първата 109Е ще се получи чрез "префасониране" на този прототип, т.е. ще го превърнат в това на компютърната графика.
Има още един интересен прототип на "ШКОДА", който е поръчан от предприятие в сферата на енергетиката за возене на тежки влакове. Локомотивът е шестосен, като тук за пъви път "Шкода" използва метода "плаваща талига" - т.е. едносекционен локомотив със средна талига. Локомотивът има следните по - важни технически данни:
Колоосна формула Во` - Во` - Во`
Дължина с буферите: 20 270мм
Служебна маса: 120 т
Часова мощност: 5220 kW
Часова тегл. сила: 575 kN
Маскимална скорост: 95 км/ч
за любознателните ето малко приложения:
1.Общ вид и размери
2.Талига и тягов двигател
3.Компресор
4.Пулт за управление

В историята на "ШКОДА" има много прототипни локомотиви, от които е произведена само по една машина. Такъв например е интересният шестосен вариант на нашите локомотиви серия 42, който е имал заводско означение 32Е и следните по - важни технически данни:
Колоосна формула: Со` - Со`
Дължина с буферите: 20 000мм
Служебна маса: 124т
Часова мощност: 6Х800 = 4800 kW
Часова теглителна сила: 289 kN
Часова скорост: 60, 7 км/ч
Макс. теглителна сила: 410 kN
Конструктивна скорост: 120 км/ч
Локомотивът е съоръжен със силициеви токоизправителни мостове, които са разположени в два еднотипни шкафа, като всеки шкаф представлява една токоизправителна група, която захранва три паралелно свързани постояннотокови ТД. Предвидено е чрез изменение на охладителната схема и модификация на токоизправителните мостове, мощността на локомотива да се повиши на 5100 kW. Регулирането на напрежението става посредством добре познатият ни 32 позиционен автотрансформаторен превключвател на степените, който тук има малки изменения, продиктувани от по - високата мощност на локомотива, но тези изменения са незначителни и общо взето неговата конструкция е сходна с тази на АТП на локомотивите от серия 42, 43 и 44/45. Управлението на АТП се извършва с контролер, идентичен на този на локомотивите 42 - 45, като схемата за набиране на позиции е почти еднаква с тази на локомотивите серия 43. Изменение в схемите на този локомотив има, тъй като тук се управляват шест ТД, респ. следят се токовете на шест двигателя. наличието на реостатна спирачка също внася малки изменения в схемата, но те са незначителни.
Реостатната спирачка на локомотивите 32Е е с мощност 3000 kW и се управлява от контролера за управление, като за целта реверсора има още две положение, както следва:
"РВ" - Посока "Напред" в режим на реостатно спиране; При поставяне на това положение се прекъсват всички вериги за управление в тягов режим, спирачно - тяговите превключватели заемат положение "Спиране", включват спирачните контактори, на пулта за управление магнитен указател сигнализира преминаването в спирачен режим;
"Р" - положение "Напред" при нормален тягов режим;
"0" - неутрално положение; На това положение реверсивната ръкохватка се снема и може да се премести в другата кабина;
"Z" - положение "Назад" при тягов режим;
"ZB" - положение "Назад" при работа с реостатната спирачка; Настъпват промените, описани по - горе;
Регулирането на спирачната сила става като с помощта на контролера и АТП се набират или свалят позиции, респ. увеличава се или се намалява напрежението и тока във възбудителните намотки на ТД. Тази стара система за регулиране на спирачна сила е използвана от "Шкода" и в други нейни локомотиви, като например чешката серия 240, които са сходни с нашите серия 42, като разликата между двете конструкциии е продиктувана именно от наличието на реостатна спирачка при серия 240. Интересно за любознателните ще е да отбележа, че първата наша машина от серия 42(Е42 - 01) е пристигнала с реостатна спирачка, която в последнствие по искане на нашите инженери е демонтирана и останалите локомотиви са доставяни без такава.
До тук казаното за прототипите на "Шкода" мисля, че е достатъчно и е дало светлина в много от "тъмните" въпроси по доставката на електрически локомотиви от тази фирма.

За любители на подробности давам следните приложения:
1.Общ вид и размери
2.Общ вид на талигата
3.Снимка - ново оцветяване
4.Снимка - старо оцветяване
5.В завода - строител
6.Краят на този титан. Машината е в завода - производител отделена за музеен експонат

За подготвянето на този материал съм използвал информация от http://prototypy.bilysklep.cz/.

Марио Евстатиев
64.19

lok43r
Потребител
Мнения: 529
Регистриран: 04 авг 2006 17:58

17 юни 2008 10:38

Прототипът на 109Е е готов и още този месец ще започнат първите изпитания в заводски условия. В разгара на лятото локомотивът ще направи първите си километри по опитния кръг ŽZO край Cerhenicе.

Върни се в “Чуждите железници | Foreign railway administrations”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта