kalchev
Мнения: 25
Регистриран: 12 фев 2012 23:03
Местоположение: Горна Оряховица

Спирачна маса и преизчисляване процент и скорост

06 мар 2013 21:57

Здравейте, колеги :)

Всички знаем формулата за изчисляване на необходимата спирачна маса B = (m x λ)/100, а също и формулите за преизчисляване на спирачния процент и скоростта за придвижване при изолиране на вагони и недостиг на спирачна маса (съответно λизч. = (B нал. x 100)/m и V изч. = V - 1,5 x (λ - λ изч.). Само дето смятането на ръка на всичките тези формули си е хамалогия, при наличие на толкова изчислителна техника, включително мобилната :)) В тази връзка, към сайта http://bdz.gorna.info добавих и страница за изчисляване на Спирачна маса и преизчисляване на λ и V.
И тя, както всички странички на сайта, са идеално пригодени за мобилен телефон, така че да се ползват по път и да ни вършат работа. Пишете за евентуални забележки и препоръки. :)

bagerite
Мнения: 94
Регистриран: 24 окт 2010 21:12
Местоположение: Sofia
Контакти: ICQ Yahoo Messenger

физически смисъл

08 мар 2013 22:23

Моля за разяснение на "λ", от какво се определя?

"B" разбирам че е спирачното тегло, "m" е цялото тегло на влака, а λ изч.
е 100% когато всички колооси на влака имат спирачки...........


Благодаря!
обичам влаковете

Потребителски аватар
bdz46
Потребител
Мнения: 4857
Регистриран: 25 фев 2005 20:36
Местоположение: София
Контакти: Сайт

08 мар 2013 22:29

"λ" е необходимият спирачен процент, записан за всеки влак в книжка-разписание - минималната обща спирачна маса на всички вагони с изправни спирачки, отнесена към масата на влака.
Спирачната маса е написана на всеки вагон и често е по-голяма от масата на вагона, така λизч обикновено е над 100 %.

Броят колооси не участва в сметката.

kalchev
Мнения: 25
Регистриран: 12 фев 2012 23:03
Местоположение: Горна Оряховица

Re: физически смисъл

09 мар 2013 14:39

bagerite написа:Моля за разяснение на "λ", от какво се определя?

"B" разбирам че е спирачното тегло, "m" е цялото тегло на влака, а λ изч.
е 100% когато всички колооси на влака имат спирачки...........


Благодаря!

Така, да ги почнем отначало и едно по едно:

За да можем да изразим с числа, изчисляваме и сравняваме дадена величина, трябва да имаме мерна единица. Мерната единица, която отразява ефективността на спирачката на всеки конкретен тип вагон е спирачната маса. Тя е изведена с тестове и изчислена при производството му (съответно за пълен и за празен), записана е на табелка отстрани на вагона, ние там не пипаме :)
И съответно сбора от числата от табелките на вагоните с работещи спирачки по влака е наличната спирачна маса(B налична.) на влака.

λнеобходим спирачен процент на влака. Представлява спирачната маса, необходима за спиране на 100 t брутна маса на влака на определеното предсигнално спирачно разстояние. Зависи от бързодействието на спирачката, предсигналното спирачно разстояние и според скоростта и наклона е даден в таблици /в приложение 12 на Наредба 58/. Има го до номера на всеки влак в книжка-разписание, взима се от там и също няма место за интерпретации.

Такаа... Сега, за да разберем има ли влака достатъчно спирачка.
След като знаем наличната спирачна маса, трябва да изчислим необходимата и да ги сравним. Изчисляването на необходимата спирачна маса(B) става по следната формула: B = (m x λ)/100 . T.e. ако масата(тежината) на влака(m) e 1200 тона, ламбда е 40, необходимата спирачна маса ще е 480. Ако примерно имаме налична спирачна маса ( сбора на числата от табелките на вагоните) 500 тона, това е повече от 480 -влака има повече от необходимата спирачна маса - всичко ни е наред, взимаме ВП11 и си отвозваме влака, живота е прекрасен :D

Проблема е ако по път ни се повреди спирачката на един или няколко вагона и се наложи да им изолираме(изключим) спирачката. Тогава можем да придвижим влака до първата гара, където спирачката да бъде отремонтирана, да бъдат добавени вагони с изправни спирачки и т.н. - всичко това с цел отново наличната спирачна маса да стане колкото или повече от необходимата, т.е. да можем отново да кажем, че "имаме спирачки" :) Придвижването става с намалена скорост, но каква точно - това можем да изчислим със следните формули: тъй като във формулата B = (m x λ)/100 няма как да променим тежината на влака, остава да изчислим новия спирачен процент λизч. = (B нал. x 100)/m . Да речем на горния влак сме изолирали един вагон със спирачна маса 28 тона( така му пише на табелката). Вадим от 500 тона 28 и наличната спирачна маса става 472 тона. Смятаме новия спирачен процент --> (472 x 100)/1200 = 39. И от тук вече можем да изчислим новата скорост V изч. по формулата V изч. = V - 1,5 x (λ - λизч.) --> 60 - 1,5 x (40 - 39) = 58. И тъй като, според чл.293 от Правилата за движението на влаковете и маневрената работа, движението на влака продължава с V изч.,
закръглена надолу до най-близкото число, завършващо на 0 или 5
отвозваме влака с 55 км/ч, като записваме тази скорост в дневника на локомотива.

А другия начин да се избегне цялата гореизброена дивотия е да си извадите Galaxy-to, iPhone или какъвто там телефон с интернет имате, да въведете в браузъра http://bdz.gorna.info/spirachki/ и да си свършите работата за минута :D 8)
Последна промяна от kalchev на 10 мар 2013 13:35, променено общо 1 път.

bagerite
Мнения: 94
Регистриран: 24 окт 2010 21:12
Местоположение: Sofia
Контакти: ICQ Yahoo Messenger

super

09 мар 2013 22:31

Много благодаря! Написано е със стил и по много разбираем начин.

Предполагам че изходната скорост V е тази обявена за всяко междугарие, освен ако няма намаления.

За мое щастие разполагам с една книжка-разписание от 1986-та година за "Разписание за движение на влаковете по железните линии" от Пловдив до Свиленград, Подкова, Пещера и т.н. Отбелязани са номерата на влаковете, например 500тона за пътнишки влак и "84% сп. тв.". Експресните и бързи влакове са с над 100% сп.тв., докато товарните са с под 50% сп. тв.
Излиза че експресите трябва да спират и с парашути, а за товарните влакове е достатъчно да спират само половината вагони?
обичам влаковете

Потребителски аватар
44-134
Потребител
Мнения: 835
Регистриран: 21 юли 2006 19:49
Местоположение: По
Контакти: ICQ

10 мар 2013 09:18

Бързите влакове се осигуряват на 115% пътническите на 76% а товарните на 45 и 30 %. 45% за 80 километровите влакове и 30 за 60 километровите в чиито състав могат да се включват вагони за 1520мм.
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.

Nikss
Потребител
Мнения: 6655
Регистриран: 18 яну 2007 21:51
Местоположение: Сф
Контакти: ICQ

10 мар 2013 09:47

Интересно е да се отбележи, че преди години ЕВ и БВ са се осигурявали на 125%... какво е довело до понижаването на сп.% :?: :roll:
Всички истински мъже бачкат в БДЖ!

kalchev
Мнения: 25
Регистриран: 12 фев 2012 23:03
Местоположение: Горна Оряховица

Re: super

11 мар 2013 16:38

bagerite написа:...излиза че експресите трябва да спират и с парашути, а за товарните влакове е достатъчно да спират само половината вагони?
Това би било така, ако много по-голямото изискване към влака да спре брутната си маса на определено разстояние, т.е. по-големия спирачен процент спирачния процент, се съчетае с голяма маса на влака и слаби спирачки.. Тогава не парашут, ами обратна реактивна тяга ще трябва :D
Но пътническите и експресни влакове едно, че са по-леки (по малко вагони с малка маса на всеки вагон) и друго, че спирачната има маса е към двойно по-голяма (т.е. имат много по-ефективни спирачки). Та ако имаме влак от 5 вагона, всеки тежащ 44 тона, примерно, масата на влака е 220 т. При λ = 115% имаме необходима спирачна маса B = 253 t. А ако тия 5 вагона имат спирачна маса 56, наличната на влака е 280 т. Т.е. - достатъчна е, че и отгоре. Горния пример е малко наизуст, тъй като нямам пред мен таблици със сериите пътнически вагони и съответните им маса и спирачна маса, но принципът е този.

bagerite
Мнения: 94
Регистриран: 24 окт 2010 21:12
Местоположение: Sofia
Контакти: ICQ Yahoo Messenger

ок

11 мар 2013 21:31

Разбирам, че заради малкото на брой вагони, по-високата скорост и изискването за спиране на точно определено място, от пътническите влакове се изисква по-голям резерв за спиране. Т.е. по-голям спирачен процент, нали?
обичам влаковете

dido73
Потребител
Мнения: 1225
Регистриран: 03 фев 2006 20:08
Местоположение: София
Контакти: ICQ Сайт

11 мар 2013 21:39

Да точно така.
Високият спирачен процент е един вид необходима преосигуровка предвид високите скорости. 76% значи, че 76t спирачна маса трябва да спрат 100t брутна маса от влака (по-голяма от спирачната) на предсигнално разстояние при съответната скорост като за пътнически влак и меродавен наклон. За бързия влак с по над 120км/ч вече е 115%. Това е 115t спирачна маса трябва да спрат 100t брутна маса (по-малка от спирачната). Демек спирачната маса трябва да спре по-малка брутна маса от влака по простата причина че скоростта е 120км/ч. Докато при пътника при 80км/ч и 76t спирачна маса могат да спрат 100t от брутната маса на влака.
Така най-просто може да се обясни що е то спирачен процент.
Изображение - Директива № 432/Д - несбъднатият холокост
«Charioteer» & «Fleetwood» - 1948 г. - 133 bombs
«Dropshot» & «Trojan» - 1949г. - 150 bombs

bagerite
Мнения: 94
Регистриран: 24 окт 2010 21:12
Местоположение: Sofia
Контакти: ICQ Yahoo Messenger

thank's

11 мар 2013 21:59

Благодаря, така си актуализирах представите за спирането на влаковете. Предсигналното разстояние си е едно изискване, а да уцелиш перона като спираш 500 тона от 120км/ч е друга работа :)))
Не знаех само че спирачната маса може да надвишава теглото на вагона. До колкото ми е известно спирачната сила е пропорционална на натиска в контактната точка на колелото и релсата и коефициента на сцепление. На какво тогава се дължи този излишък на спирачни сили?
обичам влаковете

kalchev
Мнения: 25
Регистриран: 12 фев 2012 23:03
Местоположение: Горна Оряховица

Re: thank's

11 мар 2013 22:25

bagerite написа:Благодаря, така си актуализирах представите за спирането на влаковете. Предсигналното разстояние си е едно изискване, а да уцелиш перона като спираш 500 тона от 120км/ч е друга работа :)))
Не знаех само че спирачната маса може да надвишава теглото на вагона. До колкото ми е известно спирачната сила е пропорционална на натиска в контактната точка на колелото и релсата и коефициента на сцепление. На какво тогава се дължи този излишък на спирачни сили?
Ами щом всичко друго (спирачен процент, скорост) е по много, значи и ефективността на спирачката трябва да е много.
Навлизаме в областта на тяговите изчисления, а това ми беше най- омразната специалност във ВНВТУ, та не ми е сила. И затова ще оставя научната обосновка на по-знаещите и ще ти отговоря според моята гледна точка:
Според мен, по-голямата ефективност на спирачката се дължи на това, че еднакви 5 атм. в провода, близка по устройство лостова система и едни и същи физични закони по различен начин спират 70, по друг начин 44 тона. А и говорим за бързодействащи спирачки, които могат да са такива, поради по-малката вероятност от скъсване на влака. При пътническите вагони има малка дължина, а на товарния стига и до над 600м; по равномерно разпределена маса - при товарните може да има 70 т. думкари, а до тях- празни платформи и т.н; поради различния начин на натягане на винтовия спряг - при пътническите с притиснати буфери, при товарните- допрени и т.н.

bagerite
Мнения: 94
Регистриран: 24 окт 2010 21:12
Местоположение: Sofia
Контакти: ICQ Yahoo Messenger

мъдро казано

11 мар 2013 22:47

много физика става.........
Тук вече се виждат доста емперични(т.е. опитни) закономерности, които е по-лесно да се приемат статистически от колкото да се изчисляват на всяка цена. Убеден съм че западняците са пресметнали всичко, въпреки това. Опитът обаче е глас Божи...........

Разбирам че един товарен влак е много по-сложен кинематично от сравнително късата и еднородна пътническа композиция.....
обичам влаковете

dido73
Потребител
Мнения: 1225
Регистриран: 03 фев 2006 20:08
Местоположение: София
Контакти: ICQ Сайт

Re: thank's

11 мар 2013 23:21

bagerite написа:Не знаех само че спирачната маса може да надвишава теглото на вагона. До колкото ми е известно спирачната сила е пропорционална на натиска в контактната точка на колелото и релсата и коефициента на сцепление. На какво тогава се дължи този излишък на спирачни сили?
Еми щом спирачния процент е > от 100% примерно за екпресни влакове логично по гореописаната от калчев формула да се получи че необходимата спирачна маса за осигуряване на влака ще е > от брутната маса на влака нали така
Bн = (m x λ)/100. Примерно имаш m=300t брутна маса на някакъв експресен или бърз влак. Имаш λ=115% спирачен процент. По формулата излиза, че необходимата спирачна маса за осигуряване на влака ще е > от брутната маса на влака или Bн = 345 > m. :)
По тази логика без да съм сигурен в това следва, че на такива вагони за високи скорости които ще се осигуряват със 115% би следвало спирачната им маса да е > от брутната маса при натоварен вагон.
Просто логиката е такава.
На високите скорости се дължи този излишък. Няма на какво друго.
Пропорционална на натиска в контактната точка колело-релса от гледна точка на сцеплението. Има ли сцепление всичко е ОК. Спирачната сила е и пропорционална на силата на натиск на калодките/дисковете. Респективно ако имаме един пътнически вагон за 120км/ч и един товарен с еднакви спирачни системи и еднакви налягания в СЦ то пътническия ще спира по-бързо защото просто е по-лек от натоварен товарен вагон.
Изображение - Директива № 432/Д - несбъднатият холокост
«Charioteer» & «Fleetwood» - 1948 г. - 133 bombs
«Dropshot» & «Trojan» - 1949г. - 150 bombs

kalchev
Мнения: 25
Регистриран: 12 фев 2012 23:03
Местоположение: Горна Оряховица

Re: мъдро казано

11 мар 2013 23:57

bagerite написа:много физика става.........
Тук вече се виждат доста емперични(т.е. опитни) закономерности, които е по-лесно да се приемат статистически от колкото да се изчисляват на всяка цена. Убеден съм че западняците са пресметнали всичко, въпреки това. Опитът обаче е глас Божи...........

Разбирам че един товарен влак е много по-сложен кинематично от сравнително късата и еднородна пътническа композиция.....
Ами да, спускането на товарен влак от Кръстец, норма за 2 машини, дълъг "от кол до кол", със спирачка "на ръба" си е запомнящо се преживяване :oops: Като виц разкарваха за един колега, дето се събрали вечерта да пийнат само жепейци и по някое време почнали естествено да си припомнят екстремни преживявания с влаковете - ръчката на кранмашиниста "сочи машинното", отзад калотките хвърлят искри като бенгалски огън, влака ги натиска, към 10ти тунел станало съвсем на зор... Викали, палили се.. По някое време комшията от долната панелка почнал да думка с дръжката на метлата по тавана и да вика: " Аре бе, комшу, смъкнете го тоя влак поне до Плачковци и да си лягаме вече!" :D :lol:

Върни се в “ТЕХНИЧЕСКА КОНСУЛТАЦИЯ | Technical Consultation”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта