Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

27 юни 2007 23:54

Безспорно една от най-интересните и живописни ж.п.линии,която "пострада" с разписание 2002/2003 г. е Горна Оряховица - Елена,предлагам да разкажа малко за нея от информация,с която разполагам до момента.

Първите проучвания за тази линия са направени още през 1895 г. във връзка с търсенето на подходящо трасе за презбалканската линия с евентуално направление Горна Оряховица - Лясковец - Златарица - Елена - Сливен.Второто проучване на участъка се извършва през 1912 г.,но поради войните не е имало възможност да се започне строителство.През 1922г. Общинският съвет в гр.Елена прави постъпки пред правителството да получи концесия за построяване на ж.п.линия.
2 години по - късно МС взема решение за построяване на линията като държавна.През ноември с.г. започва строежът,но поради липса на средства работата върви изключително трудно с прекъсвания.На 26-ти октомври 1930 г. се завършва и пуска в експлоатация само частта до гр.Лясковец с дължина 6,275 км.
Участъкът е построен с временна и редовна трудова повинност.Втората част Лясковец - Златарица с дължина 22,484 км е построена и открита през 1949 г., въпреки че платното е било готово още през 1930 г.Останалата част до Елена се завършва и открива в експлоатация през 1974 г.Преди да се започне строителството на този най - труден планински участък,се извършват проучвания за ново трасе,при което се избягват предвидените в първоначалния проект тунели.В резултат на това,линията навлиза в недрата на Еленския дял на Средна Стара планина,пресича малкия вододел,разположен недалеч от сп.Сейково,преминава прохода Боаза и при км 44.001 достига крайната гара.
Дължината на линията Горна - Елена е 44,001 км,минималният радиус на хоризонталните криви е 250м,а максималният наклон 25 промила.До спирането на пътническото движение през 2002 г, участъкът се е обслужвал от 07-00-ците на депо ГО,като в някои от последните разписания,тук са идвали и 55-00-ци.Влаковете бяха смесени,съдържаха един пътн.вагон и товарни,разписанието бе интересно с 2 неща: 1. беше сезонно - само в събота и неделя от април до ноември,като през останалото време се движеха само тов.влакове.
2. най-нерационалното,в сравнение с другите,които са изготвяни,ЗАБЕЛЕЖЕТЕ: в разп. 2000/2001 влакът тръгваше от Горна в 9:10 и пристигаше в Елена в 11:20,т.е. разстояние от 44 км се вземаше за два часа и 10 мин.( сами може да пресметнете скоростта :D ).

А сега предлагам на аудиторията малко приложения.Снимки на последното разписание 2001/2002:
Горна - Елена;
Елена - Горна;
и няколко,които намерих в Интернет;те са от участъка,когато все още се движеха влаковете:
на гара Елена;
на сп.Боаза;
в отсечката Златарица - Елена;
И накрая снимка от пероните на гара Елена,направена някъде в средата на 2005г.
Изображение

Снимки от Златарица и Елена има тук.

Кратък очерк и впечатления за състоянието на гара Лясковец към дата 23-ти май 2009 г. има ТУК.
Надявам се информацията да се хареса на форума.Ако някой има сведения за движение на тов.влакове в участъка,нека сподели.
Последна промяна от VESO на 25 юли 2010 09:50, променено общо 6 пъти.

Потребителски аватар
bdz46
Потребител
Мнения: 4857
Регистриран: 25 фев 2005 20:36
Местоположение: София
Контакти: Сайт

28 юни 2007 00:00

ГО - Елн скоростта е 25км/ч. Един от последните влакове беше атракционен с локомотив 15.215, малко след спиране на пътническото движение. Понастоящем движение по линията няма никакво.

mitko_pz
Потребител
Мнения: 196
Регистриран: 26 юни 2006 12:09
Местоположение: град София
Контакти: Сайт

28 юни 2007 11:17

ЛЯСКОВЕЦ

През 1920 г. група родолюбиви и просветени мъже създават Комитет за културно и стопанско повдигане на Лясковец. Трите войни, които води България през 1912-1913 г. и 1915-1918 г. довеждат до две национални катастрофи. Наред със загиналите хиляди войници българското земеделие изгуби и двигателната си сила - хиляди коне и волове. Икономическата криза е главния фактор за създаването на комитета. За председател бил избран учителят и общественикът Ангел Димов Беров, а за касиер, секретар-деловодител Гани Георгиев. Учредителното събрание приема устав и избира ръководство, в което влизат кметът, местният агроном, градският лекар, представители на местните стопански и културни сдружения, представители на свещениците, на учителите, граждани.
Първата задача, която си поставя Комитетът е построяването на железопътната линия Горна Оряховица - Лясковец - Златарица - Елена. За десет години от неговото съществуване е построена само отсечката Горна Оряховица - Лясковец. Проектирането на железопътната линия Горна Оряховица - Елена започва през 1909 г. Войните и стопанската криза спират проучванията по трасето. Въпросът за строежа на линията се поставя отново на общоградско събрание, проведено на 23.05.1920 г. То имало за цел да се направят постъпки пред правителството за построяване на железопътната линия Горна Оряховица - Златарица - Елена. В Министерството на железниците вече имали готовност за проучване на трасето. Имало три варианта: а/ Горна Оряховица - Лясковец - Елена; б/ Джулюница - Елена; в/ Дебелец - Елена.
На второ събрание, което се е провело след една седмица, председателят на ККПСЛ Ангел Беров споделил своите виждания, че трябва да започне пропагандиране сред гражданите на Лясковец и изброените села на идеята за прокарване на железницата и да я подкрепят пред правителството. Делегатите, избрани на събранието, посетили селата Миндя, Мерданя, Къпиниво, Церова кория, Златарица и Елена, където получили подкрепа относно идеята за линията. Нещо повече, населението било готово да участва с физически труд и с траверси от техните гори. Такива комитети се създават във всяко от тези населени места. На 13.06.1920г. делегатите от всички селища се събират в Златарица на заседание.
Проектирането на трасето поставило някои противоречиви въпроси, които били изгладени. Лясковското бюро било избрано за централно, начело с Ангел Беров. Редица вестници, като в. ”Дневник” от 06.06.1920 г. бр. 6176, “Напредък” от 23.06.1920 г. бр. 902 и др. писали за делегацията, посетила министър председателя, председателя на Народното събрание и министъра на железниците и благоустройството с молба да продължат проучванията за железопътната линия Горна Оряховица - Елена. Обосновката за строежа на линията е добре аргументирана. Доказвало се, че само от Лясковец годишно ще се изнасят 500-600 вагона вино и над 300 вагона плодове, зеленчуци и семена, а от Елена ще се свличат хиляди кубици дървен материал и тонове дървени въглища.
На 23.01.1921 г. в Лясковец се провежда общоградско събрание, на което се решава мъжкото население, подлежащо на пътна повинност да извърши поземлените работи при трасирането и пикетирането на железопътната линия, а мъжете с по-добро материално положение да откупят надничари, които да работят вместо тях. На същото събрание се предлага на Министерството на железниците да изпрати инженерна бригада, която да ръководи работите и да внесе в Народното събрание Закон за постройката на железопътната линия.
Законът е приет и е обнародван във в. ”Държавен вестник” от 1921 г. бр. 181. През 1922 и 1923 г. дейността на Комитета не е толкова активна поради изчакване на решения от Министерството на железниците и поради политическите събития. Но още на 01.01.1924 г. се провежда общоградско събрание, като отново се дава аргументирана обосновка за построяването на железопътна линията. Нещо повече, този път даже се предлага да се свърже Елена със Сливен и от там Централна Европа с Цариград.
Съгласно ХХХІV-то Постановление на Министерския съвет от 09.04.1924 г. с протокол №26 се одобрява постройката на нормална железопътна линия Горна Оряховица - Елена. Строителството започва на 05.11.1924 г. То върви бавно, само в рамките на гласуваните от държавата средства. Липсата на средства принуждава Комитета да изпрати до всички видни лясковчани, живеещи в други градове, циркулярно писмо, с което ги призовава да подпомогнат строежа. Събират се пари за тухли, вар и цигли за строителството на приемното здание на гара Лясковец. Докарани са 120 кубика пясък и 100 кубика камъни, а Махленските комисии са събрали над 30 хиляди лева. На събрание, което е проведено на 08.03.1928 година се решава да бъдат упълномощени Ст. Тахрилов, Е. Козлев, П. Бързаков, И. Стратев и М. Гайдов в качеството на утвърден комитет, да се грижат за построяване на приемното здание на гарата и за ускоряване на строежа на линията.
На 23 септември 1928 година в 10 часа преди обяд при изключително голяма тържественост се извършва водосвет от лясковските свещеници, полага се основният камък на приемното здание и се вгражда в него специално изготвения акт. Речи по този повод са изнесли инженер Л. Божков - директор на железниците, протоиерей Иван Кондев, кметът П. Бърэаков и членът на строителния комитет Иван Стратев. Актът, положен в основният камък, прочел и председателя на Комитета за културно и стопанско повдигане на Лясковец Ангел Беров. Строежът на гарата и линията продължил и през 1929 година. На 19 август 1930 година в 10 часа сутринта пристигнал първият работен влак, идещ от гара Горна Оряховица. Настъпват трескави дни по подготовката за официалното откриване на линията и гарата. Архитект инженер Иван Шойлев подарил 20 000 лева за двулицев гаров часовник. На 27 септември комитета уведомява кмета на града, че железопътната линия Горна Оряховица - Елена е завършена, с което той смята своята работа за изпълнена. За предстоящото официално откриване на железницата е създадена комисия в следния състав: Хараламби Караминчев, Моско Сиромахкостов и Калчо Клатев.

Тържество по случай освещаването на гара Лясковец на 26.10.1930 г:
Изображение

Денят на официалното откриване е определен 26 октомври 1930 година. До вестниците е изпратена телеграма: “26 тържествено осветяване на гара Лясковец. Подобно тържество Лясковец е нямал.” Целият град е украсен, празнично облечени ученици, граждани и свещеници са пред гарата. За тържеството са поканени видни гости от София, Велико Търново, Горна Оряховица, народните представители от Горноряховската околия, кметовете на Елена, Златарица и други селища от околността. В 9:30 часа пристига първият влак, окичен със знамена, цветя и зеленина. След освещаването на гарата, речи държат министъра, инженер Данчев, Стратев, кмета Абаджиев от Варненската камара. Така на 26 октомври 1930 година железопътната линия Горна Оряховица - Лясковец и приемното здание на гарата са тържествено открити. На 4 март 1931 година. Комитетът дава подробен отчет за направените разходи и откупва 8 броя от направената снимка при тържественото откриване, като ги подарява на общината, читалището, на Дирекцията на железниците и на гара Лясковец.
По-късно, през 1949 година, е открит участъка Лясковец - Златарица с дължина 22 км. По-голяма част от изкопните и насипните работи на този участък се извършва от младежи-бригадири. Сред тях е имало и около 120 младежи от град Лясковец. Строежът на последния най-труден участък Златарица-Елена бил завършен през 1974 година. Преди да започне строителството на този планински участък се извършват проучвания за ново тресе, при което се избягват предвидените в първоначалния проект тунели. Участъкът е дълъг 16 км с минимален радиус на кривите 250 м и максимален наклон 25%.
Железопътната линия Горна Оряховица - Елена се отделя от гара Горна Оряховица в източната й част. След това изкачва възвишенията между гара Горна Оряховица, град Горна Оряховица и Лясковец, и достига град Лясковец в северната му част. След Лясковец линията преодолява няколко добре обособени рида на Търновските възвишения, най-високия от които е този при Церова кория - 242 м надморска височина. След това се спуска към долината на река Веселина пресича я и достига до град Златарица. Този участък е характерен с големите си наклони. От град Златарица линията продължава в южна посока, като следи долината на Златаришката река, пресича я с няколко моста, преодолява пролома Боаза в Еленската планина и достига до североизточния край на град Елена. Общата й дължина е 43.6 км. Линията е с нормална ширина 1 435 мм. Тя преминава през територията на пет общини - Горноряховска, Лясковска, Великотърновска, Златаришка и Еленска, а така също и е в близост до осем селища.
Още преди откриването на гара Лясковец в близост до нея е построено тържище за плодове, зеленчуци и грозде. През 1934 година северно от гарата е построена винарска изба, която през 1947 година прераства във Винзавод за типизирани вина. Сега той е един от големите винарски заводи и е свързан с железопътна линия чрез два индустриални клона. През 1947 година южно от гарата се обособява ТПК “Автопобеда”, което в последствие прераства в авторемонтен завод. През 1963 година североизточно от гарата бил построен завод за автоматични везни, а до него и фабрика за тенекиен амбалаж. Северозападно от гарата са предприятията за пластмасови изделия, БКС, и малка консервна фабрика.
Товарооборота на гарата проявява колебания. Това може да се проследи от таблица 1. Растежът на товарооборота до 1988 година се дължи на факта, че промишлените предприятия работеха с пълен капацитет и използваха предимно железопътния транспорт. Най-голям товародател е винарният завод, който е натоварил през 1988 година над 60 000 т. вино, повечето за износ - за бившия СССР, Полша, Чехословакия. От получените стоки най-много са бутилки, бяло тенеке за фабриката за метален амбалаж, въглища за ДП “Топливо” и паровата централа на завода за автоматични везни, метали за авторемонтния завод “Победа” и завода за автоматични везни. От гара Елена най-много се изпраща дървен материал. Така, че общо взето се сбъдва обосновката на нашите предшественици от 20-те години, че по линията ще се превозват най-много вино и дървен материал.

http://www.lyaskovets.net/tm_articles/d ... lroad.html
депо подуяне

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

28 юни 2007 11:38

Това,което направи Mitko_Pz не заслужава нищо друго,освен едно голямо =D> =D> =D> ! Благодаря и на Bdz46 за пояснението,някой може ли да даде инфо какво е било това атракционно пътуване по закритата линия?
Да допълня и един факт.На картата ми от 1994г,която виси на стената,е отбелязано,че Златарица е имала 2 станции - гара ( с инициали Зц ) и спирка със същото име.В разписанията обаче е отразено,че спирката е закрита,а в последствие гарата е превърната на спирка.Някои снимки от гара Златарица намерих тук:
http://photo-zona.net/index.php?APP_ACT ... M_ID=15721

Ето снимка на гара Лясковец от края на 40-те години.
Изображение
Последна промяна от VESO на 04 апр 2009 12:10, променено общо 3 пъти.

Tramway
Потребител
Мнения: 793
Регистриран: 04 фев 2006 13:31
Местоположение: Сф-Пл-ГО

28 юни 2007 12:20

VESO написа:...някой може ли да даде инфо какво е било това атракционно пътуване по закритата линия?....
През август или септември 2003г. с "рускинята" (15.215) и френските вагони. Не помня точно, но май групата беше германска. Скоростта беше 25, а машината мачкаше дървета и шубраци, и клоните стържеха по вагоните, тъй че никой не можеше да се покаже навън. Това беше последното стъпване на подвижен състав по 41-ва линия. Сега правим някакви опити да получим благословия да извършваме редовни туристически пътувания с 16.01, но удряме на много голям камък и засега няма напредък даже и с микрон.

Вестник ЖЕЛЕЗНИЧАР бр.9 6-12март 2008 год.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.

lz1tee
Мнения: 73
Регистриран: 18 дек 2006 08:40
Местоположение: Пловдив

28 юни 2007 12:26

Силно се вълнувам по тази тема, т.к. в Златарица често ходя да почивам :D
За съжаление нямам спомени от действащата жп гара Златарица.. както и Весо писа гара Златарица бе превърната в спирка. И след закриването на гарата и превръщането и в спирка влакове спираха и на старата /закрита/ гара и на спирка Златарица, която пък в интерес на истината се намираше отностително в центъра на града на около 200 метра от автогарата.
Жп гарата е изнесена от града. Намира се в началото на града при влизане с автомобилен превоз от пътя Лясковец - Мерданя - Златарица.
По информацията, която получавам преди да се завърши участъка Златарица - Елена с камиони се е карал дървен материал , който се е товарил на Зтц. В последствие тази дейност се е изместила в Елена, след като е завършена линията. В повече са получили товар и от стъкларския завод.
В последните години преди закриването пътувах от По с 8627.. връзка в Сз с някакъв Пв за Русе и на 9.10 за Зтц.. Състава бе точно като на снимката - един пътнически и два товарни - да :lol: или да :crybaby:
Силно се надявах и все още надвам, че линията ще я сполети съдбата на Съединение - Панагюрище..
От Златарица до Елена пътя с влак е нещо великолепно.. на мен лично тези 25 км/ч ми се виждаха много.. ако имаше начин да са 10 или 5 :lol: такава красота в сърцето на Еленския балкан..
Сега до сп. Боаза се намира голям комплекс под името Ханче Боаза -база за нощуване с ресторант, басейн - градина - често посещавано от известни фолк певици. Преди 2 години започна да се гради още нещо в района на Боаза, но за сега нямам информация - Като цяло се надявах да има поне атракционни пътувание свързани с Елена и Боаза...
Към момента линията седи непокътната и обрасла с треви, храсти и дървета.. все още си има назначен кантонер :D

Tramway
Потребител
Мнения: 793
Регистриран: 04 фев 2006 13:31
Местоположение: Сф-Пл-ГО

11 апр 2011 10:32

Край с 41-ва линия въпреки усилията на общини, сдружения, асоциации, комитети и предишни правителства да бъде запазена и възстановена за движение. Ето:
http://www.dnesbg.com/obshtestvo/namest ... skrap.html
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.

Nikss
Потребител
Мнения: 6655
Регистриран: 18 яну 2007 21:51
Местоположение: Сф
Контакти: ICQ

11 апр 2011 18:47

Много, много, ама много жалко... :cry:
Всички истински мъже бачкат в БДЖ!

Потребителски аватар
07
Потребител
Мнения: 1323
Регистриран: 13 фев 2006 11:05
Местоположение: Бургас

11 апр 2011 19:48

Какви разходи има за охрана, амортизация, поддръжка на тази линия? Като се има предвид състоянието и - каква ли поддръжка е получавала...

Потребителски аватар
bobara_e_tuk
Потребител
Мнения: 1261
Регистриран: 27 яну 2010 21:00
Местоположение: Стара Загора
Контакти: Сайт

11 апр 2011 20:00

много лоша гледка

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

11 апр 2011 22:07

Кой извади мненията от тази тема? :evil:
Те бяха точно след началното......
Самата тема е точно за тези участъци - "забравени" навеки.
Моля не опорочавайте с разделянето тема , изградена с много любов и ентусиазъм от мен.Аз не съм я забравил , дори периодично upload-вам мненията с актуални снимки и впечатления от участъците , посочени там.

Потребителски аватар
Mario Evstatiev
Потребител
Мнения: 8157
Регистриран: 29 яну 2006 15:58
Местоположение: София

12 апр 2011 06:54

Весо, не знам кой е вадил мненията затова няма да коментирам. А и нека си имаме тема за 41-ва линия.

Що се касае до самата линия и решението за нейното унищожаване, личното ми мнение е, че това се прави с цел не намаляване на разходите, а възпрепядстване на евентуален оператор по нея да започне някакви превози - т.е. автобусното лоби тук много силно е изиграло ролята си. Защото ако някой тръгне дори с два вагона и една малка машина, подкрепен от общините, през които преминава линията, това означава, че десетки маршрутки и раздрънкани автобуси ще останат или напълно без препитание или с дребни трошици. А всички знаем чии са автобусите - на тези, които от 98-ма насам умело и безвъзвратно унищожават железопътния транспорт в Република България.

Все пак мисля, че все още не е загубено всичко безвъзвратно. Ако се опита да бъде убедена НКЖИ да отдаде линията за стопанисване на общините, които сами да поемат издръжката и съвместно с организации и евентуалния оператор по нея, мисля, че може да не се стигне до демонтаж. Но дали това ще стане, може само да се гадае. Със сигурност ще се направят опити.
64.19

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

12 апр 2011 16:21

То хубаво да има тема , но нека някой да си е я създаде.А не да взема за основа чужди мнения.
Много се дразня така , понеже мненията са мои. :evil: :twisted:
Нищо не пречеше този "някои" да цитира мненията ми , или да копне от другата тема.За какво трябваше да ги вади и да я обезобразява и обезкостява?!?

Потребителски аватар
Mario Evstatiev
Потребител
Мнения: 8157
Регистриран: 29 яну 2006 15:58
Местоположение: София

12 апр 2011 16:36

Карай се с конкретния модератор, не с мен и другите участници!
64.19

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

12 апр 2011 16:42

Аз не се карам нито на теб , нито на другите.Просто изразявам възмущението си от това , което е сторено.
Конкретно кой отговаря за този раздел? На мен ми излизат само "глобални модератори" , а аз нямам права тук.
Ще помоля този , който е направил тази поразия първо да си признае (поне да беше упоменал някъде , че той е разделил мненията) , след което да върне мненията обратно в темата , от където ги е изрязал.Може да остави копията тук (тези , с които започва тази тема) , но да върне самите мнения обратно в "Забравените".

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Инфраструктура”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 5 госта