Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

Закрити или преименувани ж.п. гари и спирки

13 мар 2015 21:16

Тази тема , която отварям има малко общо с предишните дискусии преди време относно закритите гари , които са превърнати в разделни постове или в спирки , като дискусиите са разхвърляни на различни места по форума.Целта на настоящата тема е да обхване всички станции - гари и спирки , които по една или друга причина вече ги няма , или не са със същите си имена.
Процесът на откриването на дадена станция - гара или спирка е доста дълбок и неговите корени трябва да се търсят още в построяването на железопътните линии.В миналото при строеж на даден железопътен участък , голяма част от строящите се гари са били предвидени с три главни цели , първата от които да обслужват населените места.Стигало се е до там , че в зависимост от трасето на строящата се линия , даден град е могъл да има повече от една гара или спирка , разположени на различни места , като нуждата е била продиктувана от необходимостта за създаване на удобство на пътниците , живеещи в различните части на града.
С развитието на индустрията и поставянето ѝ в пряка връзка с железопътния транспорт , се появява и втората главна цел - да се свърже дадено предприятие с главната ж.п. мрежа , посредством индустриален клон.Тук веднага се е помислило за създаването на спирки покрай това предприятие или вътре в него , главно за да могат работещите да стигат бързо и удобно до своите работни места.
Третата главна цел е била от чисто логическо естество - при единични ж.п. участъци е било нужно да има гари , изградени буквално насред нищото , но с една много важна задача - да служат за разминаване и надминаване между влаковете.
Не на последно място интерес поне за мен представлява решението на тогавашните управници и чиновници да се открият гари и спирки , които хем не са близо до никакво населено място , хем край тях няма никакво индустриално предприятие , хем не са толкова стратегически разположени , че да има разминавания при тогавашната натовареност.Защо са били построени , поне за мен остава загадка.

В годините на демокрацията и периодът след това , няколко фактора оказаха своето неминуемо въздействие върху броя на гарите и спирките по железопътната мрежа.От една страна демографският срив , наблюдаван през последните години доведе до силен спад на населението в много селища и обезлюдяването на десетки от тях.От друга страна крахът в индустриалното производство и последвалата криза в сектора доведе след себе си и закриването на редица гари и спирки , използвани както за маневрена дейност , така и от работници , които се предвижват до работните си места.Така например дадено крупно предприятие в миналото с над 1 000 души работници , 2/3 от които са били извозвани с влак , с денонощна маневрена дейност работи с намален капацитет , най - често с 1/5 от предишните си мощности.Но конюнктурната обстановка е променена - икономически не е изгодно продукцията да се товари на влак , при положение , че един камион на седмица е достатъчен , а останалите 10-15 работници спокойно могат да се извозват и с автобус.
И не на последно място удвояването на една част от железопътните участъци доведе до закриването на редица гари.Когато обаче са били изпълнени и другите две условия - край гарата няма никакво населено място / предприятие или предприятието е било закрито , тази гара става излишна и се закрива изобщо за движение.
Колкото до другата част от темата , нещата стоят на една много по - опростена плоскост.За да се сменят наименованията на дадена гара или спирка , причината най - често е свързана с политически оттенък.Знаете в миналото как са кръщавани редица селища (а заедно с тях и прилежащата гара и спирка) , така че при преименуването или връщането на някакво старо име , обясним остава фактът защо названието в старите разписания сега е друго.

И така , след уводната част ще процедирам както и по времето на дискусията за трансформираните гари - през известен период (в рамките на 2-3 дни) ще подавам информация за всяка една от главните ж.п. линии (+ прилежащите второстепенни участъци) за закрити или преименувани гари и спирки.Паузата , която ще правя при изброяването на участъците е свързана с поправки и добавяния , които вие ще нанасяте , за да може темата да се комплектува и този списък да бъде сравнително пълен.
Последна промяна от VESO на 16 мар 2015 11:20, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

13 мар 2015 21:28

Първа в списъка , естествено е първа главна ж.п. линия Калотина - Свиленград , като започвам с изброяването , а вие може да допълвате и поправяте.За улеснение на хората , които не знаят къде са били тези съществуващи станции , в скоби съм посочил между кои гари и спирки са се намирали.При променените наименования , наред със старото , ще посочвам и новото , което е актуално днес.
I-ва главна линия
- закрити станции:
Драгоил (между Калотина и Драгоман).
Умляк (между Калотина и Драгоман).
Маслово (между Костинброд и Петърч).
Царска спирка (между София и Подуяне).

- преименувани станции:
Сливница село = сп. Сливница.
Равно поле , в последствие Робертово = Верила (да направя уточнение , че сегашната сп. Равно поле се намира по линията Казичене Столник , но тогава не е съществувала).
Новоселци = Елин Пелин.
Бодрово = Стамболово.
Мирово = Немирово (това селище през годините постоянно си е сменяло имената).
Сараньово = Септември.
Александър Стамболийски = Звъничево.
Марица = Огняново.
Кричим = Стамболийски.
Борисовград = Първомай.
Сърно поле = Караджалово.
Раковски - Димитровград.
Марица , в последствие Злати дол = Симеоновград.

Второстепенни участъци
- закрити станции:
сп. Калотина , Балан , Беренде извор , Беренде , Чепърлянци , Разбоище , Връдловци , Станянци - всички по закритата за пътническо движение линия Калотина - Станянци.
Извор , Миньор , Драготинци , сп. Бели брег , Бели брег - всички по закритата за пътническо движение линия Алдомировци - Бели брег.
Брънковци , Раздолци , Чукурово - всички по закритата за пътническо движение линия Вакарел - Чукурово.
Бакърджийски хан ; Милеви скали (между Цепина и Долене) (1)
Дренов дол (между Долене и Костандово) (1)
Пашово (между Света Петка и Аврамово) (1)
(1) всички те се намират по теснопътната линия Септември - Добринище.
Ляхово , Ветрен дол - всички по демонтираната теснопътна отсечка Пазарджик - Варвара.

- преименувани станции:
гара Болшевик = Бели брег.
сп. Болшевик - аналогично на гара Болшевик.
Костадинкино = Брънковци.
Баните = Марко Николов.
Дорково = Цепина.
Лъджене = Велинград.
Чепино = Велинград юг.
Аврамови колиби = Аврамово.
Чисто тепе = Смолево.
Бабяк = Юруково.
Въча = Кричим.
Летище Крумово = Маврудово.
Последна промяна от VESO на 20 мар 2015 16:33, променено общо 18 пъти.

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

16 мар 2015 00:29

Продължавам по - нататък.
II-ра главна ж.п. линия
- закрити станции:
Лев (между Ясен и Плевен запад).
Згалево (между Гривица и Пордим).
Косово (между Каспичан и Невша).
Химик (между Повеляново и Белослав).
Моряк (междру Страшимирово и Езерово).

- преименувани станции:
Военна рампа = София север.
Ал. Войков = Кумарица.
Елин Пелин = Владо Тричков.
Борисово = Славяново.
Цар Крум = Хан Крум.
Коларовград = Шумен.
Мирово , в последствие В. Коларов = Солна мина.
Царево = Царевци.
Йовково = Повеляново.
Гебедже = Белослав.
Сталин = Варна (респ. Сталин спирка = спирка Варна).

Второстепенни участъци:
- закрити станции:
Чомаковци , Койнаре , Бреница , Лазарово , Кнежа , Бърдарски геран , Бяла Слатина , Бяла слатина сп. , Търнава , Алтимир , Галиче , Липница , Крушовица , Войводово , Мизия , Сараево , сп. Оряхово , Оряхово - всички по демонтираната теснопътна линия Червен бряг - Оряхово.
Рупци , Радомирци , Луковит , сп. Луковит , Тодоричене , Петревене , Румянцево , Златна Панега - всички по закритата за пътническо движение линия Червен бряг - Златна Панега.
сп. Долна Митрополия (между Ясен и Долна Митрополия).
Червена , Перла , Кукла (между Левски и Морава).
Илиево , Елит (между Ореш и Свищов).
Татарето , Деков , Белене - всички по закритата за движение линия Ореш - Белене.
Преслав - крайна гара на второстепенно отклонение от Хан Крум.
Нови Пазар- крайна гара на второстепенно отклонение от Каспичан.
Нови Пазар , Ст. Михайловски , Жилино , Войвода , Черковище , Могила , Хърсово , Долина , Ружица , Вълнари , Тодор Икономово - всички по демонтираната теснопътна линия Каспичан - Тодор Икономово.
Ружица , Кус , Каолиново - всички по демонтираната теснопътна линия Ружица - Каолиново.
СХК (между Девня и Кипра).
Победа (между Добрич север и ген. Колево).

- преименувани станции:
Букьовци = Мизия.
Осмо Калугерово = Асеновци.
Лъжене = Чавдарци.
Божуря = Жилино
Роза = Ружица.
Кулаково = Долина.
Крайна = Тодор Икономово.
Божидар = Каолиново.
Осеновец = Чернево.
Новградец = Суворово.
Богданово = Дончево.
Толбухин = Добрич.
Последна промяна от VESO на 21 мар 2015 20:09, променено общо 5 пъти.

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

17 мар 2015 21:23

III-та главна линия.
- закрити станции:
Г. Дамянов (между Златица и Пирдоп).
Княгиня Евдокия (между Гурково и Твърдица).
Хаджи Димитър (между Таньо Войвода и Жельо Войвода).
Искра , в последствие Карнобат запад (между Церковски и Карнобат).
Манастирец (между Търнак и Струя).
Бързица (между Нова Шипка и Юнак).

- преименувани станции:
Металург = Ботунец.
Вазовград = Сопот.
Левскиград = Карлово.
Нейчово = Церковски.
Карнобат запад = Искра , в последствие закрита.
Поляновград = Карнобат.
Петър Берон = Прилеп.
Зайчар = Ведрово.
Мурна = Комунари.

Второстепенни участъци.
- закрити станции:
Обединена (между Яна и Кремиковци).
Кътина - крайна гара на отсечка , идваща от Курило.
сп. Юнак , Дъбравино , Горен чифлик , Пчелник , Долен чифлик , Старо Оряхово - всички по демонтираната линия Юнак - Ст. Оряхово.

- преименувани станции:
Ганчово = Партизани.
Злокучане = Ивански.
Г. Трайков = Долен чифлик.
Последна промяна от VESO на 05 авг 2015 21:31, променено общо 6 пъти.

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

19 мар 2015 21:43

IV-та главна ж.п. линия.
- закрити станции:
Р.П. Доростол (между Русе и Долапите).
Р.П. Акация (между Янтра и Правда).
Отправен парк ; Приемен парк (и двете между Горна Оряховица и Самоводене).
Ръжина (между Тулово и Ягода).
Борово ; сп. Борово (между Калояновец и Михайлово).
Гита (между Димитриево и сп. Меричлери).
Марийно = Димитровград север.
Раковски = Димитровград.
Стамболийски (между Хасково и Малево).
Крепост (между Димитровград и Узунджово).

- преименувани станции:
Русе изток = Русе разпределителна.
Горна Манастирица = Борово.
Сашево = Петко Каравелово.
Косарка = Соколово.
Търново = Велико Търново.
Ж.п. работилница = сп. Дряново.
Св. Архангел = Бачо Киро.
Върбаново = Царева ливада.
Гледка = Глухар.

Второстепенни участъци.
- закрити станции:
Горна Оряховица - град , Лясковец , Драгижево , Церова кория , Капиново , Миндя , Златарица , Сейково , Ст. Попов , Боаза , Елена - всички по закритата за пътническо движение линия Горна Оряховица - Елена.
Частен случай е сп. Калтинец - намирала се е по закритата ж.п. линия Г. Оряховица - Елена между гара Горна Оряховица и Горна Оряховица - град , но самата спирка е била закрита , още преди да се спрат влаковете в този участък.

- преименувани станции:
сп. Златарица = Сейково.Промяната вече я бях обяснил - в началото е имало гара Златарица и спирка със същото име.При закриването на гарата и превръщането ѝ в спирка , е станало необходимо да се преименува съществуващата спирка.Тя пък от своя страна е получила името Сейково - названието на квартала , в който е била разположена.
Златарите = Иванковци.
Последна промяна от VESO на 17 юли 2015 07:43, променено общо 11 пъти.

vesko_jp
Мнения: 48
Регистриран: 25 авг 2013 10:23
Местоположение: dobrich bulgaria

19 мар 2015 21:49

Закрита спирка Победа по 28 линия между Добрич север и Генерал Колев.

Потребителски аватар
bdz46
Потребител
Мнения: 4857
Регистриран: 25 фев 2005 20:36
Местоположение: София
Контакти: Сайт

19 мар 2015 23:17

РП Доростол не е закриван.

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

19 мар 2015 23:48

Да , Победа ще я добавя.
Тодоре , аз имах предвид , не че постът е закрит (той си съществува) , а просто спирката с това име е закрита.В предишни разписания е съществувала и влакове са спирали на нея , сега не фигурира в разписанията.В момента влаковете като тръгнат от Русе централна , спират чак на Долапите.В обратната посока е по същия начин.
Идентично е положението и с р.п. Акация.Постът си го има , но ж.п. спирка "р.п.Акация" не съществува.

Вижте списъците , допълвайте и поправяйте.

Потребителски аватар
bdz46
Потребител
Мнения: 4857
Регистриран: 25 фев 2005 20:36
Местоположение: София
Контакти: Сайт

20 мар 2015 11:31

Доростол е РП и там спирка едва ли е имало с такова или друго име, което не пречи и сега да спират половината пътнически влакове. Това, че спиранията на РП Доростол и РП Акация не са посочени в публичното разписание не значи, че въпросните експлоатационни пунктове (станции има в метрото) са закрити.

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

20 мар 2015 19:53

Аз имах предвид , че са закрити за редовно пътническо движение.
Или да го обясня по друг начин - в отделни разписания р.п. Доростол (например) е имал 2 предназначения - основно като разделен пост и допълнително като експлоатационен пункт , на който са спирали пътнически влакове.Ето едно разписание от 1995 / 1996 г. , където фигурира:
http://media.snimka.bg/s1/4413/035070907.jpg
Виж обаче в график 2013 / 2014 г.:
http://media.snimka.bg/s1/4413/035070917.jpg
Там този експлоатацаионен пункт отсъства.Тоест за мен отговаря на условието на темата - преди са можели да слизат пътници там , сега вече не могат , понеже влаковете не спират.

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

20 мар 2015 20:30

След няколко справки в Интернет допълних мненията за 4-те главни линии и прилежащите им второстепенни отсечки с още гари и спирки.Продължавам нататък.

V-та главна ж.п. линия.
- закрити гари и спирки:
Мошино , в последствие ТЕЦ "Република" (между Метал и Перник разпределителна).
Мир (между Метал и Перник разпределителна).
Хумни дол (спирката се е намирала при събирането на двете линии - тази от Волуяк - Разменна и от София , тъй като фигурира в разписанието на двете отсечки.Явно е била близо до стрелките на гара Перник , източна гърловина).
Орловец (между Симитли и Черниче).
Чучулигово (между Марно поле и Кулата) (*)

- преименувани гари и спирки:
Църква = Метал.
Куциян , съответно Димитрово разпределителна = Перник разпределителна.
Димитрово = Перник.
Темелково = Батановци.
Ст. Димитров = Дупница , респ. Ст. Димитров спирка = Дупница сп.
Горна Джумая = Благоевград.
Струмски чифлик , в последствие Струмско = сп. Благоевград.
Ораново = Симитли.
Крупник = Черниче.
Пирин спирка = спирка Кресна.
Пирин = Кресна.
Огражден = Струмяни.

Второстепенни отсечки.
- закрити станции:
Крушовица (между Дупница и Голямо село) (*).
Миньор - крайна гара по закрита отсечка , тръгваща от Мламолово.
Струма , Бараково , Поромино , Стоб , Рила , Орлица , Н. Рилски , Пастра , Ж. Демиревски , Елешница , Бричебор , Рилски Манастрир - всички по демонтираната теснопътна отсечка Кочериново - Рилски манастир.
Митиново (между Мулетарово и Петрич).

- преименувани станции:
Разметаница = Мало село.
Бобов дол = Банковица.
Мина Бобов дол = Бобов дол.
Балабанов = Ж. Демиревски.
Ягнило = Елешница.
Кула = Бричебор.

(*) съществували са няколко теснопътни линии (информацията ми е от разписание от 1938 г.) , които са били със следните направления - Кочериново - Рилски манастир (вече споменато) , Благоевград (тогава Горна Джумая) - Петрич , Ген. Тодоров - Кулата , Дупница - мина Бобов дол.Сега ще укажа гарите и спирките по всяка една от тези линии.
Благоевград - Петрич: Горна Джумая , Козлодуйци , Ораново , Изворите , Орловец , Крупник , Мечкул , Водна спирка , Кресна , Пирин , Крива ливада , Водна спирка , Белица , Поручик Минков , Св. Врач , Липница , Левуново , Ген. Тодоров , Петрич.
Ген. Тодоров - Кулата: ген. Тодоров , Марикостеново , Марино поле , Чучулигово , Митнца , Кулата , Кулата граница.
Дупница - мина Бобов дол: Дупница , Крушовица , Голямо село , Разметаница , Мламолово , Бобов дол , мина Бобов дол.

Тези участъци съм ги отделил , тъй като не съм сигурен дали трасето на теснопътната линия се е покривало със сегашната нормална и дали при промяната са изчезнали стари гари и спирки и се появили нови.
Последна промяна от VESO на 02 юни 2015 14:21, променено общо 6 пъти.

Saruman
Потребител
Мнения: 1902
Регистриран: 14 авг 2009 12:29
Местоположение: Габрово
Контакти: Сайт Yahoo Messenger

20 мар 2015 21:51

На Доростол и Акация си спират пътнически влакове и можеш да си вземеш билет до там. Същото важи и за Отправен и Приемен парк. Гара Русе изток не е Русе разпределителна, има огромна разлика между едното и другото!

Потребителски аватар
VESO
Модератор
Мнения: 9013
Регистриран: 31 яну 2006 17:49
Местоположение: Пловдив

20 мар 2015 22:28

Добре , а защо двата поста не фигурират в разписанието? Как да разбера кога има влак там? Не са означени и в електронния пътеводител.

Колкото за Русе изток , сега видях тази карта:
http://media.snimka.bg/s1/4415/035074282-big.jpg
В старите разписания всички влакове в участъка Горна - Русе са до Русе изток , която е указана , че се намира след гара Русе.Аналогично влаковете по 9-та са тръгвали от Русе централна , като преди Образцов чифлик са спирали на гара , означена отново като Русе изток.Затова си помислих , че това е една и съща гара.
Тогава , гледайки картата , къде се е намирала гара Русе изток?

BbB
Мнения: 26
Регистриран: 29 авг 2014 15:52
Местоположение: Bobov dol

20 мар 2015 23:42

А аз да ви питам, как е името на гара Голямо село? По правописен речник думата е голям, в ср.р. ед.ч. голямо (село), обаче по този край думата "голям" не съществува и се казва "голем" и оттам Големо село. :D За справка може да се гледат надписите по думкарите на "ТЕЦ Бобов дол" (интересното е, че има много хора мислещи че ТЕЦ-а е в Бобов дол, а всъщност не е .. :lol: ), където на едни вагони пише "Гара на домуване Голямо село", а на други Големо село.. Понеже правописа не важи особено за литературните произведения и за имената на населените места, според мен би трябвало да бъде Гара Големо село. :)

Потребителски аватар
bdz46
Потребител
Мнения: 4857
Регистриран: 25 фев 2005 20:36
Местоположение: София
Контакти: Сайт

21 мар 2015 00:24

ГолЯмо село е гарата, а ГолЕмо село е селото.

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Инфраструктура”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта