Потребителски аватар
Димитър Деянов
Почетен потребител
Мнения: 156
Регистриран: 20 ное 2015 18:08

Железопътни мостове

17 дек 2015 18:30

Железопътни мостове

При строителството на нормалната (1435 мм) ж п линия Ген. Тодоров - Петрич се взе решение да се монтират като постоянни съоръжения, намиращите се на разположение у нас военновременни сглобяеми мостови ферми тип RW (Roth-Wagner). При тази система, появила се още по времето на Първата световна война, отделните елементи на мостовата ферма се сглобяват с болтови връзки, за да може, ако е необходимо, мостовете построени с тях, да се разглобят бързо и пренасят на друго място. Решението да се монтират тези ферми за постоянни мостове по линията Ген. Тодоров - Петрич, открита за експлоатация на 7 септември 1969 г., е продиктувано от извода, че мостовите ферми RW като система са остарели и че новите методи и средства за възстановителни работи на ж п мостове по време на война, са по-съвършени.
Монтираните мостове с ферми RW по линията Ген. Тодоров - Петрич са : мост над река Струма с 5 ферми по 36 метра при км. 0+804 (среда на моста) и мост над река Струмешница с 2 ферми по 36 метра при км. 3+812 (среда на моста).
Roth-Wagner.jpg
Roth-Wagner.jpg (159.32 KБ) Видяна 1678 пъти
Мост тип RW, монтиран за постоянно над река Струма на км. 0+804 (среда на Моста), до входния сигнал на гара Ген. Тодоров, страна Петрич.

otskov
Потребител
Мнения: 101
Регистриран: 24 авг 2012 22:56
Местоположение: Veliko Tarnovo

Re: Железопътни мостове

18 дек 2015 19:04

Има ли такива мостове и на други места по жп мрежата ?
Каква максимална скорост позволяват, предвид че са преносими т.е. за временна употреба ?

Потребителски аватар
Димитър Деянов
Почетен потребител
Мнения: 156
Регистриран: 20 ное 2015 18:08

Re: Железопътни мостове

19 дек 2015 11:34

Мостовите ферми RW са оразмерени за съответната товароносимост и другите показатели точно както и мостовите ферми с изцяло нитована конструкция. Това, че отделите части на тези ферми се свързват с болтови връзки, за да могат при нужда да се разглобяват и пренасят, не ги прави по-лоши. Когато са сглобени и поставени в пътя те са точно толкова пълноценни, колкото и фермите с изцяло нитована конструкция. Тяхното поставяне, вече за постоянно използване по 52-ра линия, е правилно, защото са били налични и все едно при евентуално военновременна ситуация не биха се използвали, понеже съвременната подготовка за възстановителни работи по ж п мрежата по време на война или при природни бедствия, се основава на съвсем други методи.

По другият въпрос, дали има и на друго място такива мостови ферми, мога да кажа, че до колкото ми се разпростира информацията, няма на друго място по нашата жп мрежа поставени за постоянно използване мостови ферми RW.

Потребителски аватар
Димитър Деянов
Почетен потребител
Мнения: 156
Регистриран: 20 ное 2015 18:08

Re: Железопътни мостове

20 дек 2015 17:00

През 1962 г. между гарите Лакатник и Левище е завършен и въведен в експлоатация най-големият дотогава железопътен мост по нашата ж п мрежа. Той е стоманобетонен и се състои от един ставнопрътов свод с отвор 80 метра и укрепителна греда с дължина 128 метра, която продължава симетрично от двете страни на свода, с по два отвора от 12 метра. Извън така устроената средна част на моста той продължава с плочогреди, които са откъм страна Лакатник - една с един отвор и една с два отвора, а откъм страна Левище - една с четири отвора. Всички отвори са по 12 метра. Общата дължина на моста е 212 метра. Разположен е изцяло в крива с R = 275 метра и наклон (надолнище) 8,3 %о към страна Левище.
Мостът влиза в експлоатация на 29 април 1962 г. Преди това в продължение на 4 денонощия е направено пробно натоварване. Измерените вертикални провисвания и хоризонтални измествания са показали, че еластичните деформации на съоръжението са около 60-70 % от теоретично изчислените и че мостът притежава значително по-голяма сигурност от предвидената в разчетите.
1.jpg
1.jpg (157.97 KБ) Видяна 1613 пъти
Мостът построен през 1962 г., при удвояването на участъка София - Мездра, в пробно натоварване с два парни локомотива серия 46....

2.jpg
2.jpg (186.98 KБ) Видяна 1613 пъти
.....и през 2007 г. - след 45 години експлоатация.

Потребителски аватар
Димитър Деянов
Почетен потребител
Мнения: 156
Регистриран: 20 ное 2015 18:08

Re: Железопътни мостове

14 яну 2016 17:21

Това е мостът на Чепеларската река (Чая) до гара Катуница. Във тялото на един от устоите на моста, изградени от каменни блокове, в продължение на много време е прониквала вода, която постепенно е нарушавала връзката между блоковете. Това не е било забелязано навреме от периодично инспектиращите моста длъжностни лица. И ето идва моментът в края на март 1971 г., когато при пролетното пълноводие на реката и натоварването от идващия влак, устоя рухва. Двете съседни мостови ферми пропадат, очевидно не едновременно, а най-напред фермата под локомотива, защото последния се удря челно в другата ферма. От снимката се вижда, че машината е серия 14. Снимката е направена на 31 март 1971 г., след като е изтеглена назад влаковата композиция, возена от локомотива и преди да започнат възстановителните работи.
Мостът на Чепеларската река (Чая) до гара Катуница..jpg
Мостът на Чепеларската река (Чая) до гара Катуница..jpg (220.11 KБ) Видяна 1539 пъти

Мирчо Гандев
Потребител
Мнения: 190
Регистриран: 29 май 2016 08:35

Re: Железопътни мостове

30 юни 2016 13:35

А всъщност, не съм се замислял, но кой може да бъде най-дългият в момента железопътен мост в България?

ЕМВ32
Потребител
Мнения: 121
Регистриран: 20 юни 2016 10:23
Местоположение: България, Велико Търново

Re: Железопътни мостове

01 юли 2016 17:33

Интересно.

Eliyan
Мнения: 25
Регистриран: 02 юли 2016 17:27

Re: Железопътни мостове

02 юли 2016 21:28

Мирчо Гандев написа:А всъщност, не съм се замислял, но кой може да бъде най-дългият в момента железопътен мост в България?
Може би над Марица между Свиленград и турската граница - "Железопътната мрежа в България 1866-1975" от Димитър Деянов - разбира се, има се предвид мост изцяло на българска територия.

otskov
Потребител
Мнения: 101
Регистриран: 24 авг 2012 22:56
Местоположение: Veliko Tarnovo

Re: Железопътни мостове

02 юли 2016 23:54

А дали не е този при Дебелт ?

Потребителски аватар
ivajlo_nikolov
Мнения: 74
Регистриран: 07 юни 2012 20:35
Местоположение: София

Re: Железопътни мостове

03 юли 2016 11:49

Най-дългият железопътен мост в България е моста между бившата гара Дебелт и Промет стийл.. Още една Снимка.Той е с дължина 503м. /По други данни - 501/. Има слухове, че е с такава дължина по заръка на партията - да се построи Ж.П. мост над 500м. Истината е друга - заръката е била да се построи язовирна стена с щлюзове между морето и езерото и то да стане плавателно. За щастие, парите им свършиха. Сега моста е частна собственост на Промет. В експлоатация.
Най-дългият мост на НКЖИ е 433 метровия нов мост край Свиленград.
Към Ж.П. мостовете можем да прибавим и двете естакади на Метрополитен - в Обеля и индустриална зона Искър, всяка с дължина от около километър.

Мирчо Гандев
Потребител
Мнения: 190
Регистриран: 29 май 2016 08:35

Re: Железопътни мостове

03 юли 2016 14:04

Ивайло, браво! Наистина естакадите са вид мостове, но за съжаление в НКЖИ не отбират това.

Eliyan
Мнения: 25
Регистриран: 02 юли 2016 17:27

Re: Железопътни мостове

03 юли 2016 22:19

"...Най-дългият мост на НКЖИ е 433 метровия нов мост край Свиленград. ..."

Имате предвид нов мост, изграден при сегашната реконструкция на линията, или моста от 1971г. към Капъ-куле?

otskov
Потребител
Мнения: 101
Регистриран: 24 авг 2012 22:56
Местоположение: Veliko Tarnovo

Re: Железопътни мостове

03 юли 2016 22:24

Сегашния. Интересно обаче стария с каква дължина е бил ?

mitko08888
Мнения: 22
Регистриран: 25 дек 2011 14:53
Местоположение: София

Re: Железопътни мостове

04 юли 2016 07:30

otskov написа:Сегашния. Интересно обаче стария с каква дължина е бил ?
Старият (от 1973 г.) е записан 413.50 м според документи на нкжи. Новият (2013 г-) се води 434.20.
Все пак да не забравяме думата "мост" - на-големият "светъл отвор" е 78.70 м, описан от инж. Деянов.

ЕМВ32
Потребител
Мнения: 121
Регистриран: 20 юни 2016 10:23
Местоположение: България, Велико Търново

Re: Железопътни мостове

04 юли 2016 16:40

Тия мостчета трябва да се видят. И да се направи някоя снимка там. :)

Върни се в “Инфраструктура”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 3 госта