streleco
Мнения: 55
Регистриран: 05 дек 2015 09:38

Гари за зареждане с вода и въглища през парната ера

18 фев 2017 16:00

здравейте,

Имам въпрос, по който вероятно инж.Деянов ще е най-компетентен, но ще се радвам всеки с информация да сподели каквото знае :)

Интересува ме през ерата на парната тяга кои са били гарите по всяка линия, където локомотивите са спирали да дозареждат вода и въглища? Също така двете на една гара ли са се извършвали или за да се спестяват дълги престои се е стремяло да кажем на един пункт да се дозарежда вода, на друг - въглища? Колко е стандартния престой за такива процедури?

Благодаря предварително за всяка информация по темата :)

поздрави

Потребителски аватар
Димитър Деянов
Почетен потребител
Мнения: 156
Регистриран: 20 ное 2015 18:08

Re: Гари за зареждане с вода и въглища през парната ера

18 фев 2017 17:46

По принцип, зареждане с въглища по време на престой в междинни гари в БДЖ не е практикувано. Обикновено, всяко локомотивно депо обслужва определени тракционни рамена и по път не се налага дозареждане с въглища, а само допълване на вода.
Например: лок. депо София обслужваше всички бързи и пътн. влакове по 1-ва линия (серия 01) до Пловдив. На отиване се допълваше вода в Септември, а на връщане в Костенец. От там по 8-ма линия, първоначално локомотивите се сменяха в Стара Загора (серии 36 - 05 -36), тогава се допълваше вода от серия 36 в Оризово, а после, когато се въведе "колцевата езда"(серия 05) без смяна на локомотива, а само лок. бригада в СЗ ( По - Бс и обратно), се допълваше вода в СЗ и КН.
По 2-ра линия същите влакове се обсл. от депо Сф до Плевен, от депо ГО до Каспичан (при колц. езда до Ва) и от депо Ва. На отиване и връщане за серия 01 вода се допълваше в Мездра.
За товарните влакове по същия начин, само тракц. рамена бяха по-малки. Напр. депо Сф обсл. тов. влакове до Септември, а по-нататък се поемаха от депо Пловдив. И пак само се налагаше да се допълва вода в определени междинни гари, където БДЖ имаше собствени водоснабдителни станции.
Така, по всяка линия имаше определени тракционни рамена, разпределени за обслужване между депата. Нямаше зареждане с въглища по маршрута, а само допълване с вода (по-често или по-рядко), в зависимост от експлоатационните водни запаси на съответните локомотивни серии.

streleco
Мнения: 55
Регистриран: 05 дек 2015 09:38

Re: Гари за зареждане с вода и въглища през парната ера

18 фев 2017 18:02

Благодаря за подробната информация!

Стига да имате възможност да публикувате пълен списък на гарите, където се е дозареждало с вода и/или тракционните рамена на депата, предполагам също ще е от голям интерес не само за мен, но и за всички във форума :)

поздрави

vesko_jp
Мнения: 48
Регистриран: 25 авг 2013 10:23
Местоположение: dobrich bulgaria

Re: Гари за зареждане с вода и въглища през парната ера

18 фев 2017 21:30

По 28-ма линия има водни кули в Чернево ,Ботево и Кардам.В Добрич е имало водни кранове и възможност за зареждане с въглища.

Потребителски аватар
Димитър Деянов
Почетен потребител
Мнения: 156
Регистриран: 20 ное 2015 18:08

Re: Гари за зареждане с вода и въглища през парната ера

19 фев 2017 16:47

streleco написа: Стига да имате възможност да публикувате пълен списък на гарите, където се е дозареждало с вода и/или тракционните рамена на депата, предполагам също ще е от голям интерес не само за мен, но и за всички във форума :)
Тракционните рамена, респективно гарите в които се дозарежда с вода, се менят в зависимост от размера на движението (броя на влаковете и тяхната маса), а така също в зависимост от локомотивите с които разполага дадено депо. Така, че ако се направи опит да се опишат, то ще бъде много приблизително и за определен малък период от време. Това се вижда от постоянното разместване на лок. парк по депа. Има локомотивни серии (особено по-малобройните), които през време на експлоатацията им са сменяли местодомуването на 3 - 5 места, докато се нагодят най-добре за техните експлоатационни възможности. В книгите "Тракц.подв. състав" и "Локомотивите на БДЖ" съм споменавал къде са експлоатирани дадените лок. серии и дори отделни единични машини. Има цели линии, които в последния етап от използването на парна тракция, са обслужвани от масовите лок. серии. Например: 5-та и 6-та линия, а и 7-ма линия от Мездра нататък се обслужваха от серия 15. По 4-та линия през Балкана до 1952 г. беше царството на серия 19 (за всички влакове), а след това - на серия 16. По южната мрежа серия 14 возеха товарните влакове по 8-ма линия и по 1-ва линия от Септември до Свиленград и т.н.

streleco
Мнения: 55
Регистриран: 05 дек 2015 09:38

Re: Гари за зареждане с вода и въглища през парната ера

20 фев 2017 08:22

Още веднъж благодаря. Имам вашите книги и ще ги прегледам и отново :)

Върни се в “Инфраструктура”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта