За регистрация във форума и други въпроси пишете на имейл: инфо [at] локомотив.бг

Парни локомотиви-обща дискусия

Форум за парната тракция, използвана у нас - парните локомотиви и единствената парна мотриса, използвана в БДЖ. Общи дискусионни теми и за парната тракция по света.

Модератори: Tramway, Глобални модератори

Публикувай отговор
44-134
Мнения: 690
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

Стига да има кой да фърля.
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.

Теодор Христов Лулчев
Мнения: 24
Регистриран на: Сря Май 13, 2009 12:27 pm
Местоположение: България, София, ж.к. Дружба, бл.43

Мнение от Теодор Христов Лулчев »

44-134 написа:05.01 по документи в момента е с макс. скорост 80 км/ч. 01.23 е ограничена на 60 километра тъй като ако трябва да се движи с тендера напред това и е максималната скорост.
Танковите локомотиви (използвам британската терминология) имат обукновено еднаква максимална скорост в двете посоки, докато тендерните пак обикновено (а не за определени модели както 14 серия например) имат по-висока максимално допустима скорост напред и по-ниска назад, сиреч с тендера напред. За това си има своите основания които тук няма да разглеждам. Тендерните локомотиви основно са влакови локомотиви (в САЩ и СССР също и маневрени) и точно те обаче имат ограничена скорост обратно. Това не е било пречка заради многото обръщала или трегълници, но сега вече е проблем. Та начия случай какъв е (кое е определящото);
1. Локомотивите се движат с максималната скорост за обратно, тъй като тя се подбира дали е подходяща за съшествуващ график на съществуващо разписание тъй като ще се движи по този график и в двете направления или
2. Страх ни е че ще повредим нововъзтановения локомотив, а недай си боже да гръмне котела, край на парната тяга поне за още 30 години?

pach
Мнения: 148
Регистриран на: Чет Окт 23, 2008 3:51 pm
Местоположение: София

Мнение от pach »

Теодор Христов Лулчев написа:
44-134 написа:05.01 по документи в момента е с макс. скорост 80 км/ч. 01.23 е ограничена на 60 километра тъй като ако трябва да се движи с тендера напред това и е максималната скорост.
Танковите локомотиви (използвам британската терминология) имат обукновено еднаква максимална скорост в двете посоки, докато тендерните пак обикновено (а не за определени модели както 14 серия например) имат по-висока максимално допустима скорост напред и по-ниска назад, сиреч с тендера напред. За това си има своите основания които тук няма да разглеждам. Тендерните локомотиви основно са влакови локомотиви (в САЩ и СССР също и маневрени) и точно те обаче имат ограничена скорост обратно. Това не е било пречка заради многото обръщала или трегълници, но сега вече е проблем. Та начия случай какъв е (кое е определящото);
1. Локомотивите се движат с максималната скорост за обратно, тъй като тя се подбира дали е подходяща за съшествуващ график на съществуващо разписание тъй като ще се движи по този график и в двете направления или
2. Страх ни е че ще повредим нововъзтановения локомотив, а недай си боже да гръмне котела, край на парната тяга поне за още 30 години?
Не пропускаш ли състоянието и на релсовия път?
При съвременната "подръжка" има такива места, че дори неспециалист се чуди как не е дерайлирало нещо (пфу,пфу...три пъти през рамо)
напуснал Сдружение "Клуб Железопътен Моделизъм - България"

kassy
Мнения: 17
Регистриран на: Пет Фев 04, 2011 1:32 pm
Местоположение: София

Мнение от kassy »

http://www.tcdd.gov.tr/tcdding/ankloko_ing.htm

Интересен музей за парни локомотиви в Турция.Странно е, че съседите са използвали тези локомотиви до 1990г.Кога у нас са спрени парните локомотиви по пътнически и товарни линии?

semafor4o
Мнения: 113
Регистриран на: Нед Авг 15, 2010 10:25 pm
Местоположение: Vratza

Мнение от semafor4o »

Редовната експлоатация на парни локомотиви в България е прекратена през периода 1979 - 1980 г. В книгата "Локомотивното стопанство на БДЖ - 1947 - 1990г. автора е посочил в таблица,че де факто към 1979 г. парната тяга е участвала в извършването на по-малко от 1% от пълния обем на превозната дейност в БДЖ. Авторът посочва в същата таблица,че през 1980 г. този тип тяга вече не участва в железопътните превози и поради тази причина срещу 1980 г. в таблицата е посочена цифра 0.От това следва да се предположи,че 1980 г. може да се счита за годината в която е преустановена редовната експлоатация на парни локомотиви.Към края на разглежданият период на развитие на локомотивното стопанство от 1973 г. до 1980 г. броя на парните локомотиви собственост на тогавашното "СО БДЖ"* постепенно намалява с бързи темпове.Това се дължи на навлизането на новите електрическа и дизелова тяга както при влаковата така и при маневрената служба,което постепенно и трайно измества парните локомотиви.През горепосоченият период голям брой от парните локомотиви са предавани и/или продавани на външни за системата на железниците предприятия с цел задоволяване на различни техни нужди (предимно за маневрена дейност по вътрезаводски и индустриални клонове и за производство на пара).Въпреки това към 1980 г. "СО БДЖ" * все още разполага с 284 напълно годни за употреба парни локомотиви от които почти всички са за нормално междурелсие 1435 мм и само няколко бройки за други междурелсия.Към 1980 г. постепенно всички локомотиви са загасени и оставени в своите депа като резерв. Към средата на 80-те години са отделени определен брой парни локомотиви,които се оставят на съхранение в прилежащите им депа където да изчакат до уреждането и изграждането на голям музей на БДЖ,които да предоставя подходящите условия и възможности за съхраняването на подобна голяма експозиция значителна част от която е била запланувано да бъде действаща и да участва в специални прояви и пътувания по родните железни пътища.В последствие нито така планувания музей е изграден нито пък парните локомотиви са опазени.По-голямата част от тях са нарязани за скрап къде погрешка къде нарочно или пък са изпратени в базите на БДЖ из страната където са оставени на произвола на съдбата и постепенно грохват и биват разграбени.В крайна сметка ако съпоставим оцелелите до днес парни локомотиви спрямо общият брой на същите експлоатирани в БДЖ в техния пиков период то със съжаление можем да констатираме,че съвсем малък брой от тези славни някога локомотиви са доживели нашите дни.Надявам се да съм бил полезен.Може да има и някои неточности,но колегите специалисти във форума ще коригират написаното.Толкоз от мен. :)

* "СО БДЖ" - Стопанско обединение - Български Държавни Железници.

Публикувай отговор

Обратно към “ПАРНИ ЛОКОМОТИВИ И МОТРИСИ | Steam locomotives and railcars”